Creëer de perfecte slaapkamer voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is essentieel om je de volgende dag fit te voelen en goed te presteren. In dit artikel lopen we de meest belangrijke factoren na die ervoor zorgen dat je geniet van een goede nachtrust in jouw perfecte slaapkamer.

perfecte slaapkamer voor een goede nachtrust

Geluid

Erg belangrijk in je slaapkamer is stilte. Zorg ervoor dat je geen last hebt van storende geluiden, zoals een tikkende klok. Geluid kan echter ook een positief effect op je nachtrust, een waaier of het geluid van regendruppels zorgt juist voor een rustgevend effect waardoor je beter en dieper in slaap komt.

Licht

Zorg ervoor dat je kamer goed verduisterd is. Hoe donkerder je kamer, hoe beter je in slaap valt. Maak gebruik van rolluiken, dikke gordijnen, of goede zonsverduistering. Dit zorgt er niet alleen voor dat je meer melatonine aanmaakt (het stofje waardoor je in slaap valt) maar ook voor betere isolatie.

Temperatuur

Uit onderzoek is gebleken dat je het beste slaapt in een slaapkamer met een temperatuur tussen de 16 en 18 graden. Om dit te realiseren is het aan te raden om te kiezen voor HR dubbelglas. Dit glas heeft een sterke isolerende werking waardoor je makkelijk de temperatuur in je woning beheerst. De kosten voor dubbelglas verdien je vaak al snel terug, doordat je gaat besparen op de stookkosten.

Kleur

Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van kleuren in de slaapkamer, het blijkt dat kleuren weldegelijk effect hebben op het slaapgedrag van mensen. Zo slapen mensen in een blauwe slaapkamer het best. Andere zachte kleuren die het goed doen in een slaapkamer zijn: lichtgroen, lichtgeel, pasteloranje en alle andere pastel kleuren. Styling tip: schilder je kozijnen in dezelfde rustgevende kleur als je muren. Dit zorgt voor een mooie eenheid. Zijn je kozijnen aan vervanging toe? Wanneer je kiest voor kunststof kozijnen kun je deze in elk gewenste kleur laten aanleveren. Vaak zit dit al bij de prijs van de kozijnen in, en betaal je dus niks extra’s

Schermafbeelding 2016-03-16 om 22.38.38

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door